The terrorist's cuisine: a tool of social construction and mobilization
Abstract
Keywords
Кожен авторитарний та тоталітарний режим застосовує засоби соціального конструювання за-для досягнення бажаного структурного і функціонального стану контрольованого ним суспільства1. Найпростішим і найрозповсюдженим інструментом контролю суспільства є контроль споживання, в першу чергу – контроль харчування2. Можуть бути застосовані різні інструменти: від впровадження примусового плану землекористування і виробництва сільськогосподарської продукції до організації штучного голоду в окремих районах. Загроза голоду і тотальна залежність в галузі харчової безпеки стає головним виховним і керівним інструментом в руках режиму3.
В 2014-2016, в період свого розквіту, Ісламська держава (ІД) також спрямовувала зусилля на соціальне конструювання. Для цього було застосовано звичні інструменти соціального контролю, зокрема, контролю виробництва, розподілу і споживання продуктів харчування. До набору таких інструментів входили не лише вертикальні методи, накшталт низки регламентуючих документів4, але і горизонтальні підходи – створення специфічних керованих квазі-громадських організацій, діяльність яких було спрямовано на поширення потрібних соціокультурних практик.
Застосування такого набору інструментів дозволяло, по-перше, контролювати впровадження наказів влади, а по-друге, виховувати новоприбулих членів ІД в руслі винайдених «традицій».
Зокрема, в жовтні 2014 було створено жіночу організацію аль-Заура, яка позиціонувалася як «школа домашнього господарства для дружин бойовиків». В цій школі, під проводом досвідчених наставниць, молодим подругам муджахідів викладалися «жіночі ремесла», а саме: шаріатські закони про родину, догляд хворих, надання допомоги пораненим, шиття, догляд за зброєю, основи кулінарії, курси веб-дизайну і редагування, - в рамках просування та збереження цінностей ІД, а також підготовки чоловіків-муджахідів до джихаду.
Ці матеріали широко розповсюджувалися в інтернеті, було створено кілька тематичних сайтів (тепер заблокованих), а також багато акаунтів в Facebook, Twitter та YouTube (наразі видалених).
Більша частина дидактичного матеріалу аль-Заура є набором вкрай примітивізованих, гранично інструменталізованих технік, що мають дуже віддалений стосунок до декларованої ісламської ідеології чи релігії, а радше мають на меті нівелювати соціальне різноманіття в середовищі бойовиків та населення контрольованих ІД територій.
Особливо це помітно в наборі кулінарних рецептів, пропонованих школою аль-Заура: на тлі багатої і різноманітної традиційної кухні левантийського регіону те, що розповсюджують тренери бойовиків виглядає як типове меню радянської їдальні.
***
Розглянемо кілька найбільш популярних рецептів від аль-Заура.
Суп з м’яса, крупи та овочів.
Інгредієнти: цибуля, часник, олія, чорний перець, сіль, суміш спецій, томати, картопля, кабачки, морква, солодкий перець, кукурудза.
Спосіб приготування: в нагрітій олії трохи підсмажити дрібно нарізані цибулю і часник, додати нарізане шматочками м'ясо (курку чи яловичину), тушкувати до випаровування вологи. Потім додати сіль, чорний перець і суміш спецій, трохи просмажити. Додати воду, варити 25-30 хвилин на повільному вогні. Потім додати крупу (просо, перловку, овес) та нарізані кубиками овочі, варити ще 10-15 хвилин до повної готовності. Подавати гарячим.
Смажене куряче м'ясо на коржі (фахітос)
Інгредієнти: шматочки відвареного курячого м’яса (можна також використовувати рибу чи яловичину), олія, сіль, чорний перець, суміш спецій, часник, цибуля, солодкий перець, томати, кукурудза.
Спосіб приготування: обсмажити дрібно нарізаний часник в олії, додати нарізане дрібними шматочками м'ясо, сіль, чорний перець, спеції, смажити 3-5 хвилин; додати нарізану напівкільцями цибулю, кукурудзу, дрібно нарізаний солодкий перець і тушкувати до м’якості, додати порізані кубиками томати, протушкувати 1-2 хвилини і зняти з вогню. Подавати з коржами чи питою.
Рис з овочами по-набатейські(фахітос)
Інгредієнти: промитий і вимочений рис, сіль, чорний перець, картопля, морква, солодкий перець, кукурудза (можна також додавати будь-які інші овочі за смаком).
Спосіб приготування: трохи обсмажити нарізані дрібними кубиками овочі з олією на пательні; перекласти підсмажені овочі в каструлю, змішати з рисом, додати сіль і чорний перець, залити водою і варити до готовності. Подавати гарячим.
Млинці
Інгредієнти: яйце, 2-4 столові ложки цукру, столова ложка олії, чайна ложка солі, склянка молока, склянка борошна.
Спосіб приготування: ретельно змішати інгредієнти, випікати на пательні з двох боків. Подавати з медом чи Нутеллою.
Фінікові кульки
Інгредієнти: фініки, просяне борошно, вершкове масло.
Спосіб приготування: видалити кісточки з фініків та подрібнити їх, розтопити масло та змішати його з подрібненими фініками, додати просяне борошно і ретельно вимішати отриману масу; сформувати кульки.
Всі рецепти супроводжуються поясненнями: «цей рецепт – важливий, живильний і корисний, легкий і зрозумілий, складений з доступних інгредієнтів і простий у приготуванні», «даруємо це нашим захисникам та улюбленим жінкам-іммігрантам, хай благословить їх Бог, посилаючи їм успіх в усіх їхніх починаннях», «ми просимо Бога підтримати наших героїв і принести їм користь цими рецептами, ми просимо Бога зміцнити наших героїв і підтримати їх», «в рецепті важлива поживність - ці блюда містять значну кількість калорій і збільшать силу і міць муджахідів, якщо Бог дасть», «це блюдо можна легко і швидко приготувати чи взяти з собою для підкріплення сил під час бойових операцій в польових умовах» тощо.
***
Весь цей набір навмисно примітизованих майже до абсурду рецептів дуже важко назвати кулінарією в звичному сенсі цього слова. Так само, як важко визначити набір управлінських засобів ІД терміном політика5, сукупність їхніх комунікативних інструментів6 засобами соціальних комунікацій, способи господарювання ІД7 – економікою, а конгломерат пропагованих лідерами ІД релігійних гасел8 – різновидом ісламської доктрини.
Всі ці соціокультурні практики з певними обмеженнями могли б спрацювати лише в дуже специфічному, штучно спотвореному соціальному середовищі, на побудову якого і було спрямовано зусилля ватажків бойовиків. Отже, по суті, на прикладі кухні бойовиків ІД ми маємо справу з мобілізаційним проектом – різновидом польової кухні для щоденного харчування цивільного населення та забезпечення експансіоністських прагнень лідерів ІД9.
Водночас, слід зауважити, що онлайн-платформи, що пропонували прості інструментальні рецепти досягнення соціального успіху в спільноті, яка будує ідеальне суспільство соціальної справедливості, відіграли чималу роль в залученні молодих жінок до лав ІД із західних країн10. Лінійні наративи, спрощений повторюваний дискурс виявилися дієвим мобілізаційним інструментом для пропаганди серед певних кіл – тих, хто з різних причин почував себе соціальним аутсайдером в сучасному суспільстві. Таким чином, харчові практики є важливою компонентою загальної сукупності соціокультурних практик, притаманної певній спільноті, що вони можуть слугувати індикатором соціальних і політичних процесів11, в тому числі кризових, що відбуваються в цьому соціальному середовищі.
1 Див., наприклад, Gergen, K. J. (2001). Social construction in context. Sage.
2 Як це вказано в Timmer, C. P. (2015). Food security and scarcity: why ending hunger is so hard. University of Pennsylvania Press.
3 Див., наприклад, Chakotin, S. (1939). The rape of the masses: The psychology of totalitarian political propaganda. Routledge.
4 Див. колецію документів ІД на Social Transformation Group (2020). IS archives: IS Civil Documents Retrieved from https://stgroup.in.ua/index.php/en/documents-for-everyday-use/isis-everyday-docs/is-civil-documents-2014-2017
5 Це описано, зокрема, в Kadercan, B. (2019). Territorial logic of the Islamic State: an interdisciplinary approach. Territory, Politics, Governance, 1-17.
6 Огляд наведено в Semati, M., & Szpunar, P. M. (2018). ISIS beyond the spectacle: communication media, networked publics, terrorism. Critical Studies in Media Communication, Vol. 35, Issue 1, 1-7.
7 Див., наприклад, Hansen-Lewis, J., & Shapiro, J. N. (2015). Understanding the Daesh economy. Perspectives on Terrorism, 9(4), 142-155.
8 Як це описано в Bunzel, C. (2019). Ideological Infighting in the Islamic State. Perspectives on Terrorism, 13(1), 12-21.
9 В рамках підходу, описаного в Marsden, S. V. (2016). A social movement theory typology of militant organisations: contextualising terrorism. Terrorism and Political Violence, 28(4), 750-773.
10 Про це див. у Loken, M., & Zelenz, A. (2018). Explaining extremism: Western women in Daesh. European Journal of International Security, 3(1), 45.
11 Як про це написано в Fischler, C. (1988). Food, self and identity. Social science information, 27(2), 275-292.
Посилання
- Gergen, K. J. (2001). Social construction in context. Sage.
- Timmer, C. P. (2015). Food security and scarcity: why ending hunger is so hard. University of Pennsylvania Press.
- Chakotin, S. (1939). The rape of the masses: The psychology of totalitarian political propaganda. Routledge.
- Social Transformation Group (2020). IS archives: IS Civil Documents Retrieved from https://stgroup.in.ua/index.php/en/documents-for-everyday-use/isis-everyday-docs/is-civil-documents-2014-2017.
- Kadercan, B. (2019). Territorial logic of the Islamic State: an interdisciplinary approach. Territory, Politics, Governance, 1-17.
- Semati, M., & Szpunar, P. M. (2018). ISIS beyond the spectacle: communication media, networked publics, terrorism. Critical Studies in Media Communication, Vol. 35, Issue 1, 1-7.
- Hansen-Lewis, J., & Shapiro, J. N. (2015). Understanding the Daesh economy. Perspectives on Terrorism, 9(4), 142-155.
- Bunzel, C. (2019). Ideological Infighting in the Islamic State. Perspectives on Terrorism, 13(1), 12-21.
- Marsden, S. V. (2016). A social movement theory typology of militant organisations: contextualising terrorism. Terrorism and Political Violence, 28(4), 750-773.
- Loken, M., & Zelenz, A. (2018). Explaining extremism: Western women in Daesh. European Journal of International Security, 3(1), 45.
- Fischler, C. (1988). Food, self and identity. Social science information, 27(2), 275-292.