Review of the book "Theorizing the Future of Science Education Research" edited by Vaughan Prain and Brian Hand. Cham: Springer; 2019. 196 pages, ISBN 978-3-030-24012-7
Abstract
Keywords
Огляд монографії "Theorizing the Future of Science Education Research" edited by Vaughan Prain and Brian Hand. Cham: Springer; 2019. 196 pages, ISBN 978-3-030-24012-71
Цифрова революція вплинула на сучасний світ, змінивши інфраструктуру, енергетику, транспорт, практику землекористування та спричинила глобальні соціальні трансформації1. Такі потужні і радикальні перетворення також вплинули на наше сприйняття, змінивши природу доказів як в науці, так і в публічному дискурсі2 3.
З розвитком обчислювальних можливостей, методів імітації та візуалізації, підвищенням доступності комунікаційних інструментів і платформ, баланс в звичайних доказах між абстракцією/міркуваннями, експериментом/вимірюванням/спостереженням і комп’ютерною симуляцією/моделюванням був порушений: комп’ютерна симуляція сприймається як доказ не тільки в публічному, але і в науковому дискурсі4.
Водночас, зважаючи на критичне збільшення кількості наукових і популярних статей, багато важливих питань, такі як наприклад відтворюваність результатів моделювання, чутливість моделювання до просторових і часових масштабів, мульти-масштабування, кроків моделювання, наявні помилки і невизначеності тощо, іноді залишаються поза рамками дискурсу.
Спостережувані зміни структури наукового і суспільного дискурсу та характеру доказів можуть призвести як до порушення принципів наукової методології, так і до поширення спотворених практик колективного прийняття рішень.
У цьому контексті слід вітати будь-які книги, що аналізують сучасні тенденції і проблеми в галузі природничої освіті, які фокусуються на просуванні нового бачення, розуміння і знаходяться на передньому краї цієї області.
Представлена книга «Theorizing the Future of Science Education Research» («Теоретизація майбутнього наукових досліджень в галузі природничої освіти») пропонує фундаментальний всебічний огляд багатьох критичних питань природничої освіти, необхідних для широкої аудиторії, включаючи вчителів і професорів, експертів і вчених, які часто є активними агентами суспільного діалогу та процесу прийняття рішень.
Книга добре організована і структурована; вона складається з 12 розділів, поділених на Введення і 3 частини, має 196 сторінок тексту, що супроводжується 7 таблицями, 17 рисунками і 310 посиланнями, які відображають наміри та цілі авторів.
Введення містить формулювання проблеми, яка описується як «розвиток працездатних мульти-теоретичних перспектив, що глибоко пов'язані зі складнощами соціально-семіотичного виміру для навчання в нинішньому перевантаженому, різноманітному, складному, багатовимірному і суперечливому теоретичному ландшафті в природничій освіті», а також містить огляд і анотацію глав монографії.
Перша частина книги складається з трьох розділів і дає великомасштабний погляд на кілька важливих проблем, пов'язаних з ресурсами, які студенти мають засвоїти і вдосконалити, значущими ролями учнів, цілями і науково-освітніми процесами, а також багатовимірними структурними процесами, що покращують пізнавальну активність і сприяють успіху в навчанні.
У розділі 2 розглядаються важливі соціокультурні заперечення деяких когнітивних припущень, а саме розглядається явище т.зв. «далекого перенесення». Крім того, викладається розуміння того, як можуть бути створені різні когнітивні взаємопідримуючи підходи, і пропонуються пропозиції щодо напрямів розвитку майбутніх досліджень.
Пропоновані в цій главі роздуми авторів з актуальних питань, що вони в останні кілька десятиліть стали предметом пильної уваги в області природничої освіти, можуть бути надзвичайно цікавими для широкого кола читачів і містять багато нової інформації та ідей5.
Главу 3 присвячено аналізу ключових теорій, які мають спрямовувати майбутні дослідження з викладання і навчання; автор пропонує деякі ідеї, засновані на традиційних філософських теоріях, зокрема, стосовно того, як діяти в кризовій ситуації, коли «бізнес як зазвичай» є неможливим. Пропонований погляд може бути корисним для аналізу вразливості і стійкості спільнот по відношенню до кризи і для уточнення стратегій колективного прийняття рішень6.
В умовах потужного стресу, пов'язаного з кризою або конфліктом, патерни колективної поведінки і групового мислення, а також персональна поведінка можуть істотно змінюватися. Зокрема, ідеї особистої вигоди, спільної вигоди, стійкості або вразливості можуть бути суттєво трансформовані і деформовані, що може призвести до проявів деструктивної поведінки, самознищення, істотної кластеризації спільнот тощо і, як результат, до непридатності традиційних підходів до аналізу колективного прийняття рішень, переважно заснованих на теорії ігор. Пропонований в цій главі погляд може бути корисним саме в таких випадках.
Розділ 4 спрямований на розгляд майбутніх потреб і напрямків досліджень з використанням недавно розробленої моделі писання, там сформульовано авторський аналіз і рекомендації в галузі використання писання як методики сприяння вивченню природничих наук.
У другій частині пропонуються різні способи вирішення проблеми інтеграції когнітивістських підходів покращення навчання через врахування контекстуальних впливів. Автори розділів розглядають різні цілі, ресурси і можливості навчання. Описані підходи пропонуються як на мікрорівні окремих осіб, так і на рівні груп в якості основи для розробки поточних практик навчання, а також для аналізу того, як слід використовувати можливості покращення освітнього процесу в майбутньому.
У розділі 5 зазначається, що теорія шкільного навчання наразі переважно заснована на описових моделях і вимагає експериментальної перевірки. У цьому розділі автори пропонують підхід, базований на використанні кількісних вимірювань та нейровізуалізації в реальному часі для більш точного визначення когнітивних процесів та їхньої динаміки, ніж це зазвичай пропонується. Цей кількісний підхід заснований на величезному обсязі точних даних і може бути використаний в якості основи для майбутніх досліджень7.
У розділі 6 пропонується корисна рамкова структура для теоретичного осмислення залежностей людина/не-людина і лінгвістичне/немовне в процесах навчання в природничій галузі на основі запропонованої теорії мережевої взаємодії, в рамках якої зроблено спробу об'єднати когнітивістські, соціокультурні та семіотичні компоненти. Ця інформація є надзвичайно важливою для аналізу якості наукового дискурсу, розробки коректної аргументації, а також аналізу зв'язків публічного дискурсу з науковими знаннями в нашому цифровому світі8.
Розділ 7 спрямований на розуміння ролі мов в навчанні, що включає когнітивні, лінгвістичні, репрезентативні, соціокультурні та епістеміологічні засади ефективного занурення учнів в наукову практику.
Розділ 8 описує писання як епістеміологічний інструмент наукового навчання і пропонує три взаємопов'язані точки зору: когнітивну, дисциплінарну і соціокультурну. Авторський аналіз і пропоновані підходи є напрочуд цікавими і мають застосунок з точки зору пошуку балансу між академічною і соціальною мовами під час навчання в різних групах студентів9.
У дуже цікавому розділі 9 обговорюються можливі способи відрізнити досягнення наукової грамотності від загальної мети природничої освіти. Зокрема, запропоновано модель розвитку індивідуальних і колективних здібностей студентів щодо наукового міркування, яка заснована на складній взаємодії між навчальними ресурсами та вимогами завдань з кожного предмету. Пропоновані і обговорювані в цьому розділі ідеї можуть бути корисними для розробки комунікаційного інструменту на основі штучного інтелекту у відповідних областях10.
У розділі 10 аналізується різноманітна роль репрезентативного підходу в навчанні студентів з природничих наук з акцентом на істотній відмінності між когнітивістською і соціокультурною теоріями навчання.
Розділ 11 аналізує писання як радше комунікативний, а не епістеміологічний інструмент, приділяючи особливу увагу негативним впливам на формування та підтримку переконань і ставленням вчителів і учнів до наукового письма.
У третій частині, що складається з одного розділу 12, пропонується огляд ключових тем попередніх глав. У цьому огляді визначено основні напрямки дискурсу в діалозі про природничу освіту: (i) визначення центральних теорій, припущень і емпіричного охоплення, (ii) оцінка цінності різних дослідницьких традицій та (iii) аналіз відмінностей і потенційної взаємодоповнюваності різних традицій. Таким чином, можна побудувати критичний діалог про порядок денний наукових досліджень в освіті.
Слід зауважити, що підхід когнітивної науки можна було б з користю розширити і доповнити вивченням різних культурних практик, якщо в подальше обговорення буде додано більше деталей про відсутні ланки. Зокрема, на ефективність групи в процесі навчання впливає більш широка культурна традиція. Наприклад, студенти можуть бути мотивовані в основному індивідуальним змаганням або внутрішньогруповою солідарністю. А дії людей можуть бути обмежені культурними конструкціями, пов'язаними або з особистою виною, або з соромом і поведінкою, що рятує обличчя. Структура групи схиляється або до вертикальної ієрархії, або до горизонтальної взаємодії.
Знання, отримані в межах культурної традиції в формі докси в період до інституційної освіти, можуть вступати в протиріччя з сучасними науковими теоріями11. Мало кому подобається когнітивний дисонанс або конфлікт між знанням і вірою. Пряма атака на доксу може бути інтелектуально сміливою, але неефективною. Таким чином, введення теорії або практики, що суперечить доксі учня, вимагає від викладача більше зусиль і творчого підходу. Ще одна відсутня у розгляді, але актуальна проблема - це розвиток культурної чуйності у вчителів і студентів з різних верств суспільства12.
Отже, книга пропонує всебічний аналіз теоретичних підходів, величезну кількість нових експериментальних даних, безліч нових цікавих ідей і рішень, що стосуються сучасних проблем і викликів наукової освіти і комунікації в нашому глобалізованому, взаємопов'язаному, децентралізованому, різноманітному, мінливому світі.
В цілому, книгу можна рекомендувати як відмінний ресурс і основу для подальших досліджень для широкого кола науковців в галузі освіти, когнітивної та соціальної психології, культурної, соціальної та кризової антропології, а також для експертів і політиків в сфері освіти, які беруть участь в стратегічному плануванні природничої освіти.
1 Ця стаття є адаптованим перекладом огляду, що його опубліковано в Kostyuchenko, Y., Pushkar, V. & Abioui, M. (2021). Review of “Theorizing the Future of Science Education Research” Edited by Vaughan Prain and Brian Hand. Sci & Educ. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00196-0
2 Див., наприклад, звіт Messner D, Nakicenovic N, Zimm C, Clarke G, Rockström J, Aguiar AP, Boza-Kiss B, Campagnolo L, Chabay I, Collste D, Comolli L, Gómez-Echeverri L, Goujon A, Grubler A, Jung R, Kamei M, Kamiya G, Kriegler E, Kuhn M, Leininger J, Martin-Shields C, Mayor-Rodriguez B, Miller J, Miola A, Riahi K, Schewenius M, Schmidt J, Skierka K, Selomane O, Svedin U, Yillia P (2019) The digital revolution and sustainable development: opportunities and challenges—report prepared by The World in 2050 initiative. International Institute for Applied Systems Analysis, Laxenburg.
3 Це питання обговорено в Heng, K. (2014). The nature of scientific proof in the age of simulations. arXiv preprint arXiv:1404.6248.
4 Див також Abioui, M., Dades, M., Kostyuchenko, Y. et al. (2020) Covid-19 and education in Morocco as a potential model of concern for North Africa: a short commentary. International Journal of Ethics Education. https://doi.org/10.1007/s40889-020-00100-4.
5 Як про це сказано в Held, I. M. (2005). The gap between simulation and understanding in climate modeling. Bulletin of the American Meteorological Society, 86(11), 1609-1614.
6 Див., наприклад, Holyoak, K. J., & Morrison, R. G. (Eds.). (2012). The Oxford handbook of thinking and reasoning. Oxford University Press..
7 Підходи до прийняття колективних рішень в кризових умовах розглянуто, зокрема, в Kostyuchenko, Y. V., Pushkar, V., Malysheva, O., & Yuschenko, M. (2020). On the Behavior-Based Risk Communication Models in Crisis Management and Social Risks Minimization. International Journal of Cyber Warfare and Terrorism (IJCWT), 10(2), 27-45.
8 Аналогічно тому, як обґрунтовано в Emmert, K., Kopel, R., Sulzer, J., Brühl, A. B., Berman, B. D., Linden, D. E., ... & Johnston, S. (2016). Meta-analysis of real-time fMRI neurofeedback studies using individual participant data: How is brain regulation mediated?. Neuroimage, 124, 806-812.
9 Як це аргументовано у Danesi M. (2017). Language, Society, and New Media: Sociolinguistics Today. 2nd Edition, Routledge, NY, 322 pages. https://doi.org/10.4324/9781315100647
10 Див. також McCain, K., & Kampourakis, K. (Eds.). (2019). What is Scientific Knowledge?: An Introduction to Contemporary Epistemology of Science. Routledge.
11Як про це написано в Pinkwart, N., & Liu, S. (2020). Artificial Intelligence Supported Educational Technologies. Springer.
12Див., наприклад, Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice (No. 16). Cambridge university press.
13Наприклад, Maheshkar, C., & Sharma, V. (Eds.). (2018). Handbook of research on cross-cultural business education. IGI Global.
Посилання
- Kostyuchenko, Y., Pushkar, V. & Abioui, M. (2021). Review of “Theorizing the Future of Science Education Research” Edited by Vaughan Prain and Brian Hand. Sci & Educ. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00196-0.
- Messner D, Nakicenovic N, Zimm C, Clarke G, Rockström J, Aguiar AP, Boza-Kiss B, Campagnolo L, Chabay I, Collste D, Comolli L, Gómez-Echeverri L, Goujon A, Grubler A, Jung R, Kamei M, Kamiya G, Kriegler E, Kuhn M, Leininger J, Martin-Shields C, Mayor-Rodriguez B, Miller J, Miola A, Riahi K, Schewenius M, Schmidt J, Skierka K, Selomane O, Svedin U, Yillia P (2019) The digital revolution and sustainable development: opportunities and challenges—report prepared by The World in 2050 initiative. International Institute for Applied Systems Analysis, Laxenburg.
- Heng, K. (2014). The nature of scientific proof in the age of simulations. arXiv preprint arXiv:1404.6248.
- Abioui, M., Dades, M., Kostyuchenko, Y. et al. (2020) Covid-19 and education in Morocco as a potential model of concern for North Africa: a short commentary. International Journal of Ethics Education. https://doi.org/10.1007/s40889-020-00100-4.
- Held, I. M. (2005). The gap between simulation and understanding in climate modeling. Bulletin of the American Meteorological Society, 86(11), 1609-1614.
- Holyoak, K. J., & Morrison, R. G. (Eds.). (2012). The Oxford handbook of thinking and reasoning. Oxford University Press.
- Kostyuchenko, Y. V., Pushkar, V., Malysheva, O., & Yuschenko, M. (2020). On the Behavior-Based Risk Communication Models in Crisis Management and Social Risks Minimization. International Journal of Cyber Warfare and Terrorism (IJCWT), 10(2), 27-45.
- Emmert, K., Kopel, R., Sulzer, J., Brühl, A. B., Berman, B. D., Linden, D. E., ... & Johnston, S. (2016). Meta-analysis of real-time fMRI neurofeedback studies using individual participant data: How is brain regulation mediated?. Neuroimage, 124, 806-812.
- Danesi M. (2017). Language, Society, and New Media: Sociolinguistics Today. 2nd Edition, Routledge, NY, 322 pages. https://doi.org/10.4324/9781315100647.
- McCain, K., & Kampourakis, K. (Eds.). (2019). What is Scientific Knowledge?: An Introduction to Contemporary Epistemology of Science. Routledge.
- Pinkwart, N., & Liu, S. (2020). Artificial Intelligence Supported Educational Technologies. Springer.
- Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice (No. 16). Cambridge university press.
- Maheshkar, C., & Sharma, V. (Eds.). (2018). Handbook of research on cross-cultural business education. IGI Global.